samb. Sejarah Kaunseling

Makmal Psikologi

Pada tahun 1879 , Wilhelm Wundt mengujudkan makmal psikologi eksperimental di Liepzig, Germany. Hasil daripada ujikaji-ujikaji, para penyelidik mula memahami erti gerak balas sistem saraf, rasa sensasi, nadi saraf dan kaitan antara jasad fizikal dengan mental. Ini memberi sumbangan kepada konsep kesihatan individu dan penemuan kaedah baru dalam memberi pertolongan.

Pendekatan Baru Dalam Rawatan Mental

Pada masa dahulu, rawatan mental terletak di tangan pawang atau 'magic healers', ahli agama atau pengubat dengan cara-cara yang ganjil dan tidak saintifik. Philippe Pinel (1793) di Perancis dianggap sebagai pengasas pergerakan kesihatan mental. Lepas Pinel muncul pula Jean-Martin Charcot seorang neurologis pakar. Beliau berminat dengan penyakit psikosomatik. Beliau mengambil masa yang lama mengkaji pesakit 'gila babi' atau epilepsy yang mendapati tidak ada apa-apa silapnya dengan tubuh badan. la menamakannya sebagai hysteria. Hipnosis digunakan sebagai alat klinikalnya.

Rakan Charcot yang berama Pierre Janet menemui kaedah merawat penyakit yang dikesan oleh Charcot. Charcot menggunakan hipnosis untuk diagnosis tetapi Janet menggunakannya untuk merawat. Hipnosis dapat membantu klien untuk mengingati ingatan yang telah lama terpendam. Klien menjadi pulih secara menakjubkan. Janet menamakan kaedah itu sebagai 'catharsis'. Pelajamya kemudian merevolusikan kaedah ini. Pelajar itu ialah Sigmund Freud. Freud, sebagai pelajar susah, mendapat biasiswa untuk pergi ke France, menjadi pelajar kepada Charcot. Setelah tamat, Freud berkerjasama dengan Josef Breuer menggunakan apa yang mereka namakan cathartichypnotic untuk merawat pesakit histeria.

Perubahan-perubahan yang telah diperkenalkan oleh Freud dan pengikut-pengikutnya dengan segera disambut oleh masyarakat Amerika yang sangat menghargai apa jua yang berunsur baharu. Psikologi Adler, rnisalnya diterima dengan baik dan mempengaruhi perkembangan kaunseling di Arnerika. lni termasuk juga pengaruh psikologi perlakuan yang dipelopori oleh tokoh-tokoh seperti Watson dan Skinner.

Pengaruh Gerakan Kemanusiaan

Carl R Rogers adalah seorang ahli psikologi yang dilatih dalam gerakan psikoanalisis tetapi kemudiannya tidak menyetujui kaedahnya. Rogers juga dilihat sebagai pengkritik utama terhadap pengaruh kuantitatif. Ia beranggapan bahawa setiap individu hendaklah dilihat secara keseluruhan, unik, berbeza dan penting bukannya sebagai bahan bukti kepada sesuatu perlakuan, pembelajaran atau perhubungan psiko-sosial. Cari R Rogers mempelopori "non-directive psychology". Pengaruh Rogers sangat besar kepada dunia kaunseling. la menjadi asas kepada pembinaan sikap kaunselor dan ahli psikologi terhadap klien mereka. Rogers dianggap orang yang telah menggabungkan kaunseling dengan psikologi. Daripada sini juga kemudiannya psikologi 'existential' berkembang dan mempengaruhi psikoterapi, kaunseling vokasional, latihan kerja, kerja personelia dan kaunseling pemulihan.

Pada peringkat awal di Amerika Syarikat pandangan terhadap pesakit mental tidak jauh berbeza dengan apa yang terdapat di Perancis pada era pra-Pinel. Pandangan stereotaip tentang pesakit mental diamalkan secara meluas. Tidak terdapat satu dasar negara mengenainya, tidak ada tokoh yang mempelopori gerakan kesihatan mental dan tidak ada organisasi kemanusiaan yang mengambil hirau mengenainya. Pesakit-pesakit mental dianggap sebagai anggota masyarakat yang sangat hina statusnya. Mereka yang dianggap sebagai sakit mental diasingkan daripada orang ramai dengan alasan demi kebaikan diri mereka dan keamanan masyarakat. Walau pun gerakan bimbingan vokasional telah sedia wujud pada penghujung kurun ke-19, namun sikap seperti ini tidak berubah.

Kes Clifford Beers telah menjadi titik tolak yang sangat penting kepada perubahan sikap masyarakat terhadap isu kesihatan mental. Beers mengalami schizophrenia dan dimasukkan ke institusi sakit mental. Di situ dia dilayan dengan buruk seperti pesakit-pesakit mental yang lain. Apabila Beers telah pulih sedikit dan agak mampu untuk berfungsi, ia telah menulis sebuah buku yang menceritakan pengalaman buruknya di institusi mental. Buku yang bedudul 'A mind that found himself' telah menjadi jualan laris atau 'best-seller'. Buku itu menceritakan penderitaan mereka yang dilabel pesakit mental di institusi mental.

Melalui buku itu juga Beers rnenyeru supaya dilakukan refomasi daripada segi sikap masyarakat terhadap golongan itu. Beers kemudiannya menjadi aktivis sosial yang menyeru ke arah refomasi sikap masyarakat. Jika Freud dianggap sebagai pengasas kepada konsep rawatan kesihatan mental moden, Beers pula dianggap sebagai orang yang mengasaskan pelaksanaannya, terutamanya dari segi corak hubungan masyarakat luas dengan mereka yang dianggap sakit mental.

Pengaruh kerja-kerja makrnal Wundt pula berkembang dengan meluas apabila pelajar-pelajar psikologi di Amerika ghairah dengan kerja-kerja makmal manusia. Hampir di seluruh Amerika kemudiannya terdapat makmal-makmal sains perlakuan dengan pelbagai aktiviti ujikajinya. Antara pelajar yang kemudiannya menjadi terkenal dan penting kepada perkembangan psikologi di Amerika ialah Granville Stanley Hall. Ramai orang di Amerika menganggapnya sebagai father of American Psychology.

Hall menjadi pelopor kepada penubuhan American Psychological Association (APA). Beliau telah menghasilkan graduat pada peringkat kedoktoran (doctorate) dalam bidang psikologi. Hall telah membina makmal psikologi di Universiti John Hopkins, Baltimore pada tahun 1883. Dua tahun kemudian makmal-makmal psikologi ditubuhkan di tempat-tempat lain seperti Harvard, Pennsylvania, Brown, Stanford, Yale, Comell, Indiana dan Chicago. Pada tahun 1887, Hall meninggalkan Baltimore dan menjadi Presiden kepada Universiti Clark dengan pangkat Profesor Psikologi. Di situ, ia melatih ramai tokoh psikologi Amerika termasuk L.M. Terman yang terkenal dengan kajiannya terhadap 'gifted'. Hall mengasaskan kajian kuantitatif yang kemudiannya menggerakkan gerakan pengukuran atau 'testing movement' di Amerika.

Para kaunselor kemudiannya begitu dipengaruhi oleh kepercayaan tentang kepentingan pengukuran dalam kaunseling. Gerakan pengukuran kemudian menjadi begitu penting. Pengaruh yang dimulakan oleh ahli sains British, Sir Francis Galton, yang berusaha mencipta alat ukuran IQ diresapi pula oleh pengaruh Alfred Binnet yang membina pengukur IQ, Lewis M. Terman yang mengukur alat pengukur itu kepada populasi yang besar hinggalah kepada kerja-kerja Edward L. Thondike. Perkembangan kaunseling dari awal lagi telah didapati berkait rapat dengan perkembangan pergerakan pengujian dan pengukuran.
Dengan kemasukan kaedah kuantitatif ini, keperluan klien dapat diukur bersama dengan kebolehan, kecenderungan, dan masalah untuk menilai keperluan kaunseling. Menjelang 1950 hampir tiada aspek kaunseling yang tidak melibatkan pengukuran. Walaupun selepas 1960-an dengan 1970-an menyaksikan kebangkitan kritikan terhadap pengukuran seragam/piawai atau 'standardised test', bidang kaunseling tetap melihat pengukuran sebagai mempunyai fungsi penting dan berkesan. Jika pengukuran digolongkan bersama dengan kaedah makmal psikologi, kaedah empirikal dan kuantitatif maka bidang kaunseling mendapat dimensinya yang saintifik.

Gerakan Vokasional

Pada dekad pertama kurun ke- 20, gerakan bimbingan vokasional telah tersebar luas di seluruh Amerika. Gerakan pendidikan progresif membawa gagasan bahawa individu perlu ditolong mengenali dirinya melalui alam pekerjaan. Matlamat bimbingan untuk memenuhi kehendak hidup sangat secocok dengan gerakan kaunseling.

Frank Parson adalah tokoh yang mempelopori gerakan ini. Beliau adalah seorang pendidik yang bergerak di Boston, Amerika Syarikat. Beliau membawa slogan "the useful and happy life" atau hidup yang berguna dan gembira. Parson dianggap sebagai orang yang sangat penting dalam sejarah pembaharuan Amerika. Pendidikan vokasional bukan sahaja berguna kepada anak-anak muda bahkan mengakibatkan reformasi sosial telah berlaku di Amerika. Gerakan vokasional ini telah didorong oleh keadaan sosial Amerika termasuk kerja-kerja pembinaan yang besar-besaran, penemuan teknologi baru, perpindahan ilmu dan teknologi dari Eropah dan situasi di luar bandar Amerika. Masyarakat Amerika berubah daripada masyarakat homogeneous pertanian kepada masyarakat bandar yang heterogeneous. Perpindahan beramai-ramai dari Eropah menambahkan lagi kepelbagaian masyarakat Amerika. Secara umum, keperluan terhadap kaunseling didorong oleh perindustrian, pengkhususan, pembandaran, perubahan peranan wanita, keperluan terhadap pendidikan yang meningkat, bilangan pelajar di institusi pendidikan yang meningkat, kurikulum sekolah yang semakin luas, perkembangan sekularisme, kehendak kepada pendidikan yang berguna, dan kemunculan pelbagai teori baharu mengenai pendidikan. Parson pada 1895 menawarkan perkhidmatan kaunseling vokasional untuk menghindarkan para belia daripada terperangkap dalam pekerjaan pertama dan yang paling mudah didapati. Parson membimbing para belia supaya memilih kerjaya dengan cara melengkapkan diri dengan pengetahuan yang luas mengenai sesuatu pekerjaan yang hendak diceburinya.

1 ulasan:

bebudax's lagi said...

Apabila Beers telah pulih sedikit dan agak mampu untuk berfungsi, ia telah menulis sebuah buku yang menceritakan pengalaman buruknya di institusi mental. Buku yang bedudul 'A mind that found himself'

#mf nak tanya : tjuk sebnar buku BEERS

A mind that found himself atau A mind that found itself?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...