Psikik Bismilah

Psikik Bismilah dalam Otak Manusia

Dunia moden telah mengakui kemampuan dan dahsyatan otak manusia. Pada amnya kita tidak menggunakan lebih 5%- 10% dari kemampuanya. Selebihnya atau sisanya di kaitkan dengan alam bawah sedar.
Setelah Freud dab Jung mulai membicarakan kemampuan tersebut, termasuk alam mimpi ( mimpi merupakan pesanan alam bawah sedar kepada minda sedar) dan sebagainya. Dunia moden masih sibuk untuk mengembangkan apa yang mereka anggap sebagai ‘ potensi terpendam’.
Dalam pemahaman barat, sisa otak itu belum dioptimalkan; bahkan, ada yang berpendapat sisa otak tersebut belum berfungsi. Kita pernah mengalami sesuatu dan merasakan bahawa pengalaman itu bukan baru bagi kita.....rasanya pernah terjadi, atau setidaknya pernah terfikir sebelum ini. Atau pernah ‘terlihat’ dalam mimpi. Ini disebut sebagai pengalaman dija vu. Kejadian - kejadian seperti ini sering kali di kaitkan dengan psikik. Psikik 100% bergantung pada gudang memori, pada folder-folder dari masa yang lalu.
Masih belum terjadi pengembangan ‘kesedaran rohani’. Kita masih berada pada pengembangan psikik sahaja. Bahkan ‘blue print’ keseluruhan hidup kita dengan segala kemungkinanya pun ada di sana. Bahkan, keadaan – keadaan di luar, di dalam segala bidang , asalkan masih ada hubungan dengan hidup kita ada pula dalam cetak biru tersebut.

Sesunguhnya pada saat ini otak manusia sudah bekerja 100%. Walaupun baru sebahagian kecil kapasitinya yang anda gunakan sehari-hari. Bakinya Cuma untuk menyimpan data-data lama. Makin besar peratus yang anda gunakan dalam kehidupan seharian, walaupun hampir tidak pernah melebihi 100%, ini akan membuat manusia semakin cergas, cerdas, makin tajam. Otak semakin digunakan akan menjadi semakin kuat. Apakah kita dapat menggunakan otak dengan peratusan yang lebih besar? Ya benar, anda boleh gunakan otak anda untuk kehidupan harian dengan peratusan yang lebih besar lagi. Tetapi untuk keperluan tersebut anda harus menciptakan space ( ruangan ). Seperti komputer, memori – memori di alam bawah sedar harus dibersihkan dahulu. Program- program yang tidak digunakan harus didelete / dihapuskan .

Mind Space
Seorang pemuda datang untuk belajar ilmu makrifat dan berguru : “ tetapi saya tidak mempunyai masa”. Saya memerlukan ilmu makrifat dan berjaya dalam masa yang singkat.... kerana saya sangat sibuk !.
Guru terse
nyum : “no problem”, sambil kita minum teh dulu ya.... jawab guru tersebut.
Satu cawan, dua cawan, tiga cawan..... dan calun murid tersebut mulai gelisah. Malah cawan yang keempat guru tersebut menuangkan teh hingga melimpah, tumpah keluar dari cawan tersebut. Pemuda tersebut sudah tidak dapat menahan dirinya “ apa yang sedang guru lakukan” ?. “Cawan saya sudah penuh..... lagipun saya datang sini bukan untuk minum teh, tapi untuk belajar ilmu makrifat dan mencapai tahap makrifat”.
Guru tersenyum lagi : “ sebab itu, nak.....sebab itu...” “ apa maksud tuan guru”? “ Cawan yang penuh tidak dapat diisi lagi, cawan jiwa mu pun sudah penuh nak. Kosongkan dulu, ciptakan sedikit ruang, supaya aku dapai mengisi jiwa dan fikiran mu”.

Ciptakan “ruang”.!!! Saat ini jiwa kita penuh, fikiran kita penuh, otak kita penuh, hati kita penuh..... ya penuh dengan memori lama, data yang tidak diperlukan lagi. Beban pada jiwa kita sudah melampaui batas. Dalam keadaan seperti ini bagaimana ingin kita isikan dengan sesuatu yang baru?.
Otak yang penuh tidak dapat berfikir lagi. Ini yang terjadi pada kaum yang buta mata hatinya. Otak mereka telah diisi dengan memori masa lalu, sehingga mereka tidak dapat hidup pada masa ini. Mereka tidak dapat berfikir tentang sesuatu yang mereka anggap lain dari apa yang ada dalam memori masa lalu mereka.
Mungkin lebih parah lagi bila hati mereka terbeban dengan rasa benci, amarah dan mereka tidak merasa indah dalam kehidupan. Bagi mereka sesuatu yang lain dari apa yang ada dalam fikiran mereka tidak mempunyai keindahan.

Bila pekara ini terjadi jiwa dan minda mereka diprogram untuk kerosakan, bukan untuk mencipta dan membangun. Para “ pencipta mereka” menyedari pekara tersebut. “ maka Dia tambahkan lagi , hati mereka terpatri dan tetutup dari kebenaran”. Demikian penuh mereka diisi, sehingga tidak ada lagi infomasi baru yang dapat mereka gunakan untuk menembusi sempadan diri mereka.Untuk memperolehi, atau lebih tepatnya, memasuki alam kesedaran psikik, bebenfikiran dan jiwa harus dikurangi. Bersihkan fikiran dan otak mu dari indoktrin.

Latihan psikik Bismilah
Jauhkan diri anda dari berkawan dengan orang yang tidak menunjang perkembangan diri anda. Jauhi dari mereka yang sentiasa bicara tentang balas dendam, kebencian dan sebagainya.
Tidak perlu membenci mereka. Tidak perlu menyayangi masa hidup yang telah anda persiakan kerana doktrin dari mereka. Maafkanlah mereka. Maafkan pula diri anda atas kesalahan yang anda lakukan terhadap diri anda, dengan mengikuti mereka secara membabi buta. Hindarilah mereka, jangan lagi bergaul dengan mereka. Sehingga anda mampu “ tidak terpengaruh” oleh mereka. Jangan lagi bergaul sehingga anda mampu “mempengaruhi mereka”.

  • Awali hari anda dengan doa mengikut ajaran dan kefahaman anda dan di tambah dengan saranan “ kuisi hari ku dengan kasih”
  • Berdoa kembali pada waktu tengahari dan beri saranan “ ku harungi hariku dengan kasih”
  • Sebelum tidur, berdoa kembali dan sarankan “ Ku Akhiri hari ku dengan Kasih”
Kasih adalah jalan yang benar “kasih adalah pencerminan sifat Allah” Maha pengasih dan maha penyayang, itu lah Dia. Kasih adalah sesuatu yang sangat lembut, sangat ringan. Kerana kasih, kasih juga melembutkan dan meringankan. Kasih tidak pernah menjadi beban, tidak mungkin menjadi beban. Makin banyak kasih dalam diri kita, semakin ringan dan lembutlah kita. Kemudian dengan kelembutan itu, laluilah alam kesedaran psikik untuk mengapai kesedaran makrifat ( kesedaran rohani).
P/s : Bagi muslim berdoalah dengan bismilah...... Bismilah merupakan sesuatu yang lengkap tidak perlu ditambah atau di kurangi. Sekurang – kurangnya 27 kali setiap kali berdoa.

Dipetik daripada: http://menjaro.blogspot.com

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...